Saturday, March 17, 2007

KRIS: ANTARA PENAT DAN DAPAT

Syukur pada Tuhan kerana program Kem Remaja Islam 2007 telah melabuh tirai setelah 3 bulan bertungkus lumus bagi menjayakan program seminggu bermula 11 hingga 16 Mac 2007. Kem yang diadakan di Masjid Jami'atul Salehiah, Sg. Tua Baharu dan The Woods Resort, Ulu Yam merupakan program khusus untuk para remaja Selangor bagi mengisi masa cuti sekolah agar bermanfaat dan penuh bermakna.

Bagi saya, jika dinilai pada zahir, hanya 3 perkataan yang boleh saya jelaskan... penat, penat dan penat. Mana taknya, saya diamanahkan untuk merancang dan menyusun modul selama seminggu serta melatih para fasilitator agar dapat memberi pengisian bermakna untuk setiap peserta serama 60 orang. Tetapi, terdapat beberapa sebab yang menyebabkan segala kepenatan terubat;

1. Kesempatan bertemu Dato' Dr. Hasan Ali

Di Malaysia, selain Dato' Dr. Faddzilah Kamsah yang merupakan antara tokoh terawal di dalam dunia motivasi dan bina insan ialah Dato' Dr. hasan Ali. Sudah sekian lama saya mahu untuk bertemu mata dengannya, melalui program KRIS... impian menjadi kenyataan. Dari pertemuan penuh bersejarah dalam hidup saya, antara butir mutiara yang dapat saya kutip dari beliau ialah, "Untuk melakukan kebaikan, Allah menguji kita dengan pelbagai macam kesusahan. Yang penting ialah kesabaran dan tidak putus asa. Di situ letaknya kemuliaan manusia dan selain anugerah pahala, Allah akan memudahkan rezeki kita dari ruang-ruang yang tidak pernah kita jangka."

Indah sungguh kata-kataya. Dato' Dr. Hasan Ali pernah dan masih menghadapi pelbagai ujian dalam meneruskan niat murninya membantu rakyat Malaysia membentuk keluarga bahagia. Sebelum ini, kem yang dibangunkan beliau telah dibakar dan mengakibatkan kemusnahan beratus-ribu ringgit. Kini, proses membangun semula hampir siap dan menelan belanja lebih 400,000. Beliau juga telah dihalang dari bercakap dalam radio IKIM. Walau apa jua rintangan, saya percaya dengan mentaliti positif yang dimiliki Dato' mampu menghadapi rintangan dan cabaran.

Saya juga mempelajari satu teknik menghargai orang lain melalui Dato'. Ketika fasa menjemput Dato' ke program, apabila kali ketiga saya menghubungi beliau, lantas beliau menjawab, "Oh... ini Amin yang nomnor 017-..... (nombor telefon saya).

Ketika itu saya terkasima kerana seorang tokoh motivasi dan juga ikon politik Malaysia bukan setakat menghafal nama saya, malah mengingati nombor telefon saya. Bukankah anda akan rasa dihargai? Insya Allah, saya akan cuba menggunakan teknik sepertimana Dr. Hasan Ali.

2. Sudut positif dan potensi peserta

Pada hari pertama program, saya menjadi agak pesimis dengan peserta-peserta program. Adik-adik yang hadir adalah berusia dalam lingkungan 13 hingga 18 tahun. Yang paling menakutkan saya ialah ada yang penagih pil, hisap rokok (dah biasa bagi budak-budak hari ini) dan majoriti menganggap menengking ibu bapa adalah satu kebiasaan.

Dalam hati saya bertanya, mampukah modul-modul saya menjayakan program ini sekaligus mengubah sikap peserta-peserta? Dalam RK, saya mempelajari satu teknik membimbing iaitu mencurahkan 'warna-warna indah' kepada individu yang ingin dibimbing. Dengan bantuan para fasi yang hebat-hebat belaka, pada hari terakhir program, hampir semua peserta menangis-nangis dan memeluk erat ibu bapa mereka, bersalam dan mencium tangan memohon ampun, Saya tatkala melihat kejadian itu hanya mampu mengucapkan syukur dan turut menitis air mata kegembiraan.

Baki lagi ialah tindakan ibu bapa untuk melakukan susulan. Melalui program, kami hanya mampu memberi kesedaran dan memulakan perubahan sikap. Tentang persoalan konsisten, ia terletak pada kehebatan ibu bapa membuat pengisian susulan. Dan saya percaya tips-tips oleh Hasan Ali melalui ceramah kemuncak banyak membantu.

3. Mengenali insan-insan berfikiran positif

Selain dari dapat bertemu rakan-rakan lama seperti Rahim, Hazamin dan Syah (In-Team), berdamai semula dengan sahabat lama, Norazmir Zakaria, dalam program ini juga, saya bersyukur kerana dipertemukan dengan fasi-fasi hebat, berbakat dan memberi komitmen 150% kepada program. Haidzir (Ketua Fasi), Asri (Kem Komandan), Ishak, Fadzli, Firdaus, Asma', Hariati, Fadzilah, Sabrina dan MAsturah... anda memang best!!!






Kesimpulannya, walaupun penat... tetapi bila dibandingkan apa yang saya dapat, sudah pasti tiada tanding taranya. Saya percaya, sekiranya kita terus dan tidak putus asa memberi, kita akan memperoleh sesuatu yang bernilai, tidak mampu diukur dengan wang ringgit dan kepuasan hidup. Malah, saya akan terus belajar, belajar dan belajar dalam akademi kehidupan.

Terima kasih semua. I love you all!!!

Baca:
Kuasa memberi oleh Fadzli Yusof

No comments: