Sunday, April 1, 2007

MEMBINA EMPAYAR PERSAHABATAN

Masa dan Tugas

Tatkala saya menulis entri ini, tirai bulan Mac sudah berlambuh bererti bermulanya hari pertama April 2007. Selang beberapa hari juga, saya bakal melangkah masuk ke usia 26 tahun!!! Wah... tidak lama lagi umur saya sudah sehari melebihi suku abad. Sepanjang hidup saya, saya menganggap setiap titik bengit pahit dan manis yang dialami sebagai 'Akademi Kehidupan'. Akademi ini banyak mengajar, mendidik, menyedarkan, melemahkan dan juga memajukan saya.

Semakin hari semakin saya memahami apa yang diwasiatkan oleh seorang tokoh pejuang agama; Asy-Syahid Imam Hasan al-Banna iaitu salah satunya ialah 'Kewajipan adalah lebih banyak daripada masa'. Sewaktu di sekolah menengah mahupun di universiti suatu ketika dahulu, sangka saya bahawa tanggungjawab dengan tugas-tugas sosial, akademik dan organisasi adalah yang paling sibuk. Namun, al-Hamdulillah, saya dapat memikulnya dengan baik walaupun sibuk 'banget'!

Tetapi tatkala melangkah ke dunia pekerjaan, masa semakin terhad, tugas semakin bertimbun, tanggungjawab semakin bertambah dan bakal bertambah... Jika dahulu mata saya dapat bertahan walaupun jam 3 pagi. Tetapi kini, tatkala jam menunjukkan jam 12.30 malam, badan terlalu penat, mata semakin 'kuyu' dan di fikiran hanya terbayang bantal dan tilam. Pada masa sama, masih banyak tugas dan kerja yang belum selesai.

Sumber kekuatan

Dalam kesibukan yang memenatkan, saya menyedari bahawa terdapat satu sumber yang boleh menjadi inspirasi untuk menjana kekuatan agar terus hidup dan hidup. Pengalaman saya dalam merangka modul untuk konsultan latihan di RK bersama Fadzli Yusif dan Afyan, antara sumber utama untuk membina kewibawaan sebagai seorang pemimpin hebat ialah kuasa SAHABAT!

Ya benar... dengan bersahabat, secara tidak langsung ia membentuk kuasa dalam diri anda. Kuasa untuk menjadi semakin bersemangat, kuasa untuk bangkit tatkala rebah, kuasa untuk mengatasi kelamahan melalui kekuatan orang lain, kuasa kasih dan sayang yang bisa merubah dunia! Malah dengan sahabat, mereka akan meringankan beban tugas di tengah kesempitan masa.

Dalam satu iklan di radio Era, Linda Onn ada menyebut, "Berkasih biar satu, berkawan biar seribu... Jika anda ada kawan, sayangilah dan hubungilah kawan anda sekarang." Dalam erti kata lain, jika anda mahu menjadi pemimpin hebat dalam organisasi anda atau di kalangan rakan anda atau kumpulan anda, jadilah sahabat di kalangan pengikut anda. Letakkan misi peribadi dalam diri anda untuk menambah bilangan sehabat setiap hari sehingga terbina sebuah Empayar Persahabatan.




Sahabat-sahabat perjuangan di kala susah dan senang sejak di matrikulasi.

Antara sahabat-sahabat yang sentiasa setia bersama dan berani menegur jika saya membuat silap semasa memimpin Majlis Perwakilan Matrikulasi UIAM sesi 2000/2001. Dari kiri; Tarmimi (KPLI, Perak), Muhtar (Shell, Sarawak). Effie (Petani moden berjaya), Saya dan Roshayati (Peguam).

3 sekawan... (bukan 3 stooges tau!). Kami rapat sejak di matrikulasi. Insya Allah... sehingga ke titsan darah yang terakhir.

1 comment:

Anonymous said...

hebat anta syeikh.. kuat semangat ana bila dapat jumpa anta..