Sunday, March 4, 2007

GAYA BERFIKIR

Gaya berfikir banyak mempengaruhi cara bertindak dan rentak hidup seseorang. Seperti kata pepatah, "Seseorang itu adalah sepertimana yang difikirkan. Oleh itu, berfikirlah seperti JUARA." Begitu juga lagu lama yang pernah popular di televisyen;

Jika kau fikirkan kau boleh,
Kau hampiri melakukan,
Jika kau fikirkan ragu-ragu,
Usahamu tidak menentu.

Engkaulah apa kau fikirkan,
Terkandung dalam pemikiran,
Berfikir boleh melakukan,
Fikirkan BOLEH!


Cara berfikir juga mencorakkan mentaliti seseorang sekaligus membezakan antara sesama manusia mahupun sesama bangsa, kaum dan agama. Sebab itu, ada bangsa yang hebat dalam ekonomi, ada bangsa yang malas, ada bangsa yang dianggap golongan kelas ketiga. Puncanya hanya kerana mentaliti yang menatijahkan gaya hidup dan tidak mustahil nasib sesuatu bangsa.

Sebagai analogi, lebih mudah saya menggunakan contoh dunia artis sebagai contoh untuk memperjelaskan kenyataan saya di atas. Cuba anda perhati dan kenal pasti apakah perbezaan antara beberapa artis kelahiran rancangan realiti tv dari 2 bangsa berbeza;

Jaclyn Victor
1. Juara Malaysian Idol musim pertama
2. Lagu pertama nyayian beliau; Gemilang
3. Keterangan lagu; Merupakan lagu motivasi dan memberi inspirasi untuk berjaya
4. Pencapaian semasa: Sudah melahirkan album sendiri, Anugerah Juara Lagu, Juara 8th Asian New Talent Competition dll.
5. Bangsa: Hindu (bukan Melayu)

Suki
1. Juara One in a Million
2. Lagu pertama nyanyian beliau; Berdiri
3. Keterangan lagu; Juga merupakan lagu motivasi agar manusia teguh berdiri untuk berjaya
4. Pencapaian semasa: Menyatakan hasrat untuk menyambung pengajian menggunakan duit yang dimenanginya (wawancara Malaysia Hari Ini)
5. Bangsa: Cina (juga bukan Melayu)

Pija
1. Juara Mentor
2. Lagu pertama nyanyian beliau: Luka
3. Keterangan lagu; Merupakan lagu ekspresi kekecewaan bercinta, luka kerana kegagalan bercinta.
4. Sanggup berhenti sekolah kerana ingin menumpu kepada karier menyanyi
5. Pencapaian semasa: Belum ada album, penonjolan banyak di siaran Media Prima khasnya TV3 sahaja.

Apa yang ingin saya nyatakan, ini cukup menerangkan beza gaya berfikir atau mentaliti antara bangsa Melayu dan bangsa bukan Melayu. Bangsa Melayu banyak 'bertongkat' dan tidak mempersiapkan diri dengan 'fall back'.

Mungkin ada yang berkata, bagaimana pula dengan Mawi? Dia seorang artis realiti berbangsa Melayu dan dia mampu menjadi jutawan! Bagi saya, Mawi dikategorikan dalam isu berbeza. Mawi merupakan fenomena yang mungkin berlaku 1 dalam 1000, atau mungkin 1 juta.

Oleh yang demikian, perlu kita sedari bahawa mentaliti amat penting dalam menentukan berjaya atau gagal seseorang itu. Memetik temuramah bersama Pengurus baru England; Steve McLaren tatkala ditanya mengenai pengalamannya bekerja bersama Pengurus Man Utd, Sir Alex Fergusan, beliau menjawab, "Bekerja bersama Ferguson memang menakjubkan. Beliau mempunyai mentaliti sentiasa ingin MENANG! Itu yang menyebabkannya menjadi hebat."

Justeru, tidak kira siapa kita samada dari kaum Melayu, Cina atau India... kita semua berhak untuk berjaya. Berjaya dalam pekerjaan, berjaya dalam akademik, berjaya dalam karier, berjaya mengurus dan memimpin organisasi. Ianya bermula dari MENTALITI positif, keinginan untuk menang, yakin boleh, percaya pada keupayaan diri, sentiasa ingin belajar, tidak putus asa! Percayalah, natijahnya, anda akan bertindak dengan sikap-sikap sepertimana yang difikirkan!

1 comment:

Unknown said...

kena bagi nasi tambah skit lagi tu...

MAWI (gambar)
1. Juara AF3
2. lagu pertama: aduh saliha
3. keterangan lagi: gambaran kesengsaraan/kegersangan hidup tanpa 'saliha'
4. pencapaian semasa: rasenyer 6 kot. latest, album berzanji dan marhaban (memang impian sejak menang AF)
5. Melayu-Felda